Menu

Kan man sova för mycket?


De flesta diskussioner och forum behandlar faran att sova för lite och tar upp alla bekymmer som kan uppkomma om man är en vandrande zombie om dagarna. Men kan man sova för mycket? Kan det bli för mycket av det goda ibland och vad händer med kroppen då?

När John Blund inte vill ge sig av

Att sova för mycket är faktiskt farligare än man kan tro. För en person som kämpar med sömnlöshet kan detta påstående verka helgalet, men dock är det sant. När John Blund väl har kommit för att stanna kan han efter ett tag bli ett irritationsmoment och en orsak till sjukdomar.

Visste du t.ex att sömn i för stora doser kan orsaka diabetes på grund av rubbningar i glykosnivåerna? Man har funnit ett samband mellan ökning av diabetes och för mycket sömn. Dock ska det samtidigt nämnas att för lite sömn också gör att man hamnar i riskzonen. 8-9 timmars sömn om natten är därför nog, så slopa gärna eftermiddagsluren, förmiddagsluren och vilostunden innan nyheterna.

För mycket sömn gör dig tröttare

Andra problem som sömn kan orsaka om man får för mycket av det, är ännu mer trötthetskänsla. Det betyder att även om du har sovit 10 timmar kan du känna dig dåsig och sömnig ändå, efter några timmar. Många som lider av depression och som helst bara vill dra täcket över huvudet och sova bort oron, kan således känna sig ännu deppigare och orkeslösa om de sover mera. Denna orkeslöshet kan leda till håravfall, övervikt och annat. Till dessa två problem finns det dock goda botemedel såsom behandlingar mot hårförtunning, träning osv. Men sover du för mycket och märker av att du även drabbas av andra fysiska problem än bara trötthet bör du ställa klockan på väckning snarast. Gå upp lite tidigare, kör ett träningspass eller en morgonpromenad till jobbet. Snart kommer du att känna dig piggare igen, speciellt när kroppen kommer igång och får arbeta som den ska.

Hur många timmar bör man sova per natt?

Svaret på den frågan varierar beroende på ålder, fysisk aktivitet och gener. En tumregel är dock att 6-9 timmars sömn är bäst. 9 timmar gäller ofta för barn och ungdomar, särskilt om de rör mycket på sig. 6-8 timmar är bra för vuxna personer och 6 timmar kan räcka för dem som är lite äldre, eftersom sömnbehovet minskar med åldern. Får du mindre än 5 timmar kan livslängden påverkas, inte minst om du fortfarande är relativt ung.

Man ska veta att sömnbehovet är individuellt och att 8 timmar inte är en vettig siffra för alla. Att hålla sig någonstans i spannet mellan 6 till 8 timmar fungerar för de flesta. Ingen mår dock bra av att sova 10 timmar eller mer.