Menu

Vikten av att skapa en bra sömnrutin


Sömn är ett av människans primära behov och det finns få saker i livet som är skönare än att vakna upp helt utvilad på morgonen. Trots att man strävar efter det varje morgon är det på tok för sällan det sker även om man lägger sig i god tid och får sova de timmar som kroppen kräver. I synnerhet under vintern när det är mörkt och kallt så känns det som om man skulle kunna sova hur länge som helst.

Det finns en del saker man kan göra för att optimera sin sömn och därmed öka möjligheterna för att vakna utvilad och pigg. Det kan till exempel vara bra att undvika att dricka kaffe, te eller energidryck för tätt inpå läggdags då det kan gör att man får svåra problem att somna. Det är även bra att röra sig under dagen så att kroppen får arbeta lite. Om du tränar hårt kan det vara bra att inte göra det för sent då det kan ta tid för kroppen att komma ner i varv igen. Tänk även på att om du använder smink som foundation och concealer så bör du rengöra ansiktet innan du lägger dig för att undvika eventuella rester på kudden som kan störa under natten. Samma sak gäller med hårprodukter.

Därför bör du undvika sömnbrist

I stort sett alla människor drabbas någon gång i sitt liv av perioder av sömnbrist då det är svårt att somna. Det är viktigt att komma ut ur den onda spiralen så fort som möjligt då det kan påverka framför allt dig själv men även din omgivning. Vanliga symptom på sömnbrist kan innefatta:

  • Humörsvängningar. Har man inte fått sova tillräckligt kan det leda till att man lättare blir irriterad och den stubin som vanligtvis är ganska lång kan förkortas betydligt.
  • Koncentrationsproblem. När kroppen och hjärnan inte får vila ut så kommer det leda till koncentrationsproblem. Det är ju en ganska logisk följd då man inte kan upprätthålla fokus lika länge om man är trött. Samtidigt påverkas även ditt minne till det sämre.
  • Immunförsvaret blir försvagat. En trött kropp har inte kraften eller orken att stå emot förkylningar och andra virus på samma sätt som en utvilad kropp. Då ingen känner din kropp bättre än dig själv är det därför viktigt att du lyssnar på de signaler den sänder ut för att du ska kunna hjälpa till att återställa den så snabbt som möjligt.

I dagens hektiska samhälle är det tyvärr lätt hänt att man åsidosätter sin sömn. Så se till att ta hand om dig själv och se till att du sover tillräckligt för att orka med sysslorna där hemma samt de arbetsgifter du har på arbetet.